رسالت آموزشی بازی‌های ویدیویی | در ستایش بازی One Leaves

  • گرافیک هنری
  • گرافیک فنی
  • صداگذاری
  • تکرارپذیری

سال ۲۰۱۴ پویشی تحت عنوان The Real Cost توسط دولت ایالات متحده و تحت مدیریت سازمان غذا و دارو ایالات متحده برای آگاه‌سازی جامعه، به طور خاص نوجوانان، در مورد مضرات و عواقب خطرناک استفاده از سیگار شکل گرفت. در حال حاضر زمینه فعالیت این پویش به اطلاع‌رسانی در مورد سایر انواع مصرف نیکوتین هم گسترش پیدا کرده و هدف اصلی این برنامه، بیان واضح مشکلات ناشی از سیگار کشیدن و مصرف نیکوتین است.

فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، ارتباط تنگاتنگی با رسانه دارند و از آن‌جا که بازی‌های ویدیویی در دنیا به عنوان ابزار رسانه‌ای قوی با پتانسیل نامحدود شناخته شده‌اند و با توجه به محبوبیت این رسانه بین جوانان و نوجوانان، این پویش دست به تولید یک بازی رایگان مخصوص خود و اهداف خود به نام One Leaves زده است. محصولی که نه صرفا فقط برای انجام وظیفه یا پرکردن صورت جلسه، بلکه در جهت تاثیرگذاری، جذب و نهایتا آگاه‌سازی مخاطب تولید شده است.

One Leaves
One Leaves

فرصت را مغتنم می‌شمرم و چند مورد مثبت درباره این بازی و تولید آن بیان می‌کنم، به این امید که حرکت‌های این چنینی سرلوحه اول بنده و امثال بنده، و بعد هر کسی در هر جایگاهی در کشور باشد. انصاف ایجاب می‌کند اشاره کنم که موارد زیادی از تولیدات فرهنگی-رسانه‌ای، به طور ویژه در زمینه بازی‌های ویدیویی و انیمیشن، تولید شده و هم اکنون نیز تولید می‌شوند که به حق، هم اهداف والایی مدنظر دارند هم از لحاظ کمی و کیفی نیاز قشر عظیمی از مخاطبین را برآورده می‌کنند. لذا نکات پایین را صرفا جهت یادآوری برای شخص خودم و دوستانی که از این موارد (سهوا) غفلت می‌کنند، مرقوم (تایپ) می‌کنم.

One Leaves
One Leaves

اولین نکته در مورد One Leaves این است که بازی، فلسفه ذاتی خودش را از دست نداده و بازی‌ساز در وهله اول سعی نکرده به اصطلاح، دی‌ان‌ای بازی ویدیویی را عوض کند. بازی‌ها در مقام اول، باید سرگرم کننده باشند و هدف خلقت آن‌ها روز اول همین بوده و بس. حالا اگر تولید کننده می‌تواند در کنار وفاداری به این ذات، مخاطب را آموزش دهد و به افکار و بعضا شخصیت وی شکل دهد دمش گرم. اما اینکه بازی‌ساز بخواهد بنیان محصول را در جهت اهداف فرهنگی و آموزش زیر سوال ببرد، نتیجه‌اش همان بازی‌های امریکایی است که برای اسلام هراسی در سال‌های ۲۰۰۰ می‌ساختند که اصلا کسی به بازی بودنشان اعتقاد نداشت و مسلما فاقد قدرت تاثیرگذاری بودند.

دوم اینکه بازی‌ساز روی این بازی کار کرده یا حداقل یک بازی‌ساز و یک بازیکن در فرآیند تولید و طراحی آن دخیل بوده‌اند. همیشه و همه جا می‌گوییم برای هر کاری سراغ متخصص برو، اما به تولیدات فرهنگی که می‌رسد، ۲۰۰ مدل مشاور در هر زمینه قطار می‌کنیم الا مشاور بازی‌سازی. فرض کنیم یک معلم، با اهداف آموزشی، به سراغ تولید بازی برود. نتیجه این اتفاق، شاید یک نرم‌افزار آموزشی-تعاملی-فرهنگی-هنری-مشتی-خفن باشد، اما احتمال اینکه چنین بسته‌ای در نهایت، عملکرد بازی ویدیویی داشته باشد نزدیک به صفر است.

سوم اینکه تولیدکنندگان تلاش کرده‌اند به سمت مخاطب حرکت کنند و توقع نداشته‌اند مخاطبین به طرف آن‌ها بروند. با یک مثال شاید کمی صحبت ساده شود. در بیابان، بین دو چشمه آب شرب گرم و آب ولرم، احتمالا دومی شلوغ‌تر و آبادتر از بقیه باشد. این چشمه ولرم لازم نیست فریاد بزند و به زور مسافر برای خودش جذب کند، همانطور که آن چشمه هم هرچقدر داد و فریاد کند، مسافر زیادی به سراغش نخواهد رفت. قصه این است که اگر به دنبال تاثیرگذاری در تولیدات فرهنگی هستیم، لازم است حداقل چشمه آب شرب ولرم باشیم. بماند که بازار بازی‌های رایانه‌ای بیشتر شبیه یک مجموعه آبی با انواع نوشیدنی‌های حلال و غیرحلال است تا بیابان مثال ما.

مورد چهارم اینکه در بازی One Leaves، سازندگان فقط و فقط یک مسئله را هدف قرارداده‌اند و تمام موارد و خصوصیات بازی را پیرامون آن طراحی و اجرا کرده‌اند. نتیجه کار، طبیعتا یکپارچه‌تر و نتیجتا تاثیرگذارتر است، چون تمام افکار گروه ساخت و طراحی، معطوف به یک موضوع ثابت و مشخص بوده است. اما بعضی اوقات محصولات فرهنگی تولید می‌شوند که سازنده نیت کرده طی یکی دو ساعت جریان بازی، از اصول دین تاااااااااا آشغال نریختن در خیابان را، نه به شکل فلسفی، بلکه با مصداق و در قالب ماموریت به مخاطب آموزش (زورچپان در حلق) کند.

One Leaves
One Leaves

مورد پنجم اینکه اگر بنده فرصت داشتم و شما حوصله داشتید، می‌توانستیم این موارد را تا شماره بیستم ادامه دهیم. اما چه کنیم که حرف باد هواست و از این دست صحبت‌ها فراوان بوده و هست.

در ادامه ویدیویی را باهم تماشا می‌کنیم که تجربه یک دور از بازی است. توضیحات مربوط به بازی را روی ویدیو برایتان گفته‌ام. بازی برای ویندوز و ایکس‌باکس وان رایگان در دسترس قرار دارد. مشتاق خواندن نظرات شما هستم (هرچند ممکن است کمی با تاخیر جواب بدهم).

  • author image
    پارسا پاسخ
    ۲۸ فروردین, ۱۳۹۸ @ ۳:۴۰ ق٫ظ

    برعکس محتوای فیلم دیوار The Wall
    ——
    معمولا پاستوریزه ها اینارو می سازن
    واسه همین ذهن این کاره ها با ساختار و داستان هم فرکانس نیست

    جدا از این موردم صرفا نصیحت هیچوقت جذاب و نتیجه بخش نیست.
    —-
    ممنون از ویدئو و توضیحات
    —-
    گیم پلی از بازی های پر مخاطبی مثل Dying Light رو هم زحمت بکشی ممنون میشم
    موفق باشی

    • author image
      ۳۰ فروردین, ۱۳۹۸ @ ۹:۲۵ ق٫ظ

      سلام
      Dying Light خودم تو نخشم، حالا که گفتین جدی پیگیریش میکنم و انشالا میذاریم روی سایت
      احیانا اگر ما یادمون رفت شما لطفا دوباره پیگیری کنید

      این بازیشم جدای از نصیحت و این چیزاش خودش تجربه بدی نیست. میشه امتحانش کرد.

      • author image
        داریوش پارسا پاسخ
        ۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ @ ۱۲:۰۵ ب٫ظ

        علیرضا خزاعی:
        حتما
        مرسی که فعال و با انرژی هستی
        من دنبالتون می کنم

  • author image
    هاتف پاسخ
    ۲۸ فروردین, ۱۳۹۸ @ ۹:۳۳ ق٫ظ

    مرسی ازتون
    اصلا نمیدونستم همچین بازی ای وجود داره

    • author image
      ۳۰ فروردین, ۱۳۹۸ @ ۹:۲۷ ق٫ظ

      قربان شما

      جدید اومده خب، البته جدید که یعنی کمتر از ۳ما
      ولی اینقدر بازی زیاد هست و زیاد تولید میشه که نمیشه از همش خبردار بود

  • author image
    سبحان سیباس پاسخ
    ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸ @ ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    خیلی بازی عجیبیه

    • author image
      ۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ @ ۳:۴۵ ق٫ظ

      موافقم، تکرارپذیریش هم خوبه، میشه چندین بار امتحانش کرد.

دسته‌بندی

آخرین نظرات