خاطرات یک ماه کار در معدن | حلاجی بازی «معدن‌چی کوچک»

  • سرگرم‌کنندگی
  • طرح و رنگ
  • سامانه درآمدزادی
  • صدا و موسیقی

یک ماه پیش، وقتی شروع به کار در معادن بازی «معدن‌چی کوچک» کردم، تصوری از یک ماه پیش روی خودم نداشتم. با این فرض، سراغ بازی رفتم که بشود در مدت کوتاهی آن را تمام کرد و اصلا توقع نداشتم یک محصول در این سبک تا این اندازه درگیرکننده، اعتیادآور، سرگرم‌کننده و جالب باشد. «معدن‌چی کوچک» از آن دسته تولیداتی است که می‌تواند شما را گرفتار کند. پس اگر احیانا سابقه اعتیاد به بازی‌های موبایلی دارید، با احتیاط سراغ آن بروید.

بازی معدن‌چی کوچک
بازی موبایل معدن‌چی کوچک

هفته اول (کلیات)

در «معدن‌چی کوچک»، بازیکن وظیفه دارد از صفر تا صد، یک خط تولید صنعتی را راه بیاندازد. در این بازی، شما باید نقش‌های کارگر معدن، مدیر معدن، حسابدار، انباردار، مهندس، حمل و نقل، آموزش و خلاصه هرکاری که لازم باشد را خودتان تنهایی انجام بدهید؛ موضوعی که باعث می‌شود یک هفته پس از نصب بازی، ناخودآگاه هر یک ساعت، سری به آن بزنید تا از مرتب بودن اوضاع خط تولید مطمئن شوید.

مسیری که بازی برای طی کردن در نظر گرفته است، از حفاری ساده شروع می‌شود. کلنگ به دست باید بیافتید به جان زمین و تا جایی که جان، نور، کوله‌پشتی و انرژی اجازه می‌دهند زمین را بکنید و پایین بروید. سامانه معدن‌ها به این شکل است که ابتدا لازم است از میان فهرست معادن در دسترس به دلخواه یکی را انتخاب کنید. نحوه باز کردن معادن به سه شکل است: باز کردن با مصرف سکه یا جواهر یا تماشای تعداد مشخصی ویدیوی تبلیغاتی.

بازی موبایلی معدن‌چی کوچک
فضای نقشه اول بازی

پس از اینکه معدن را انتخاب کردید و وارد شدید، با حرکت دادن شخصیت به طرفین، حفاری شروع می‌شود. خود فرآیند حفاری ساده و لذت‌بخش و بدون چالش است، اما حواشی آن نیاز به برنامه‌ریزی و ارتقا دارند. اول اینکه سختی زمین با عمق معدن رابطه مستقیم دارد و هرچه به طبقات پایین‌تر بروید، کندن و جلو رفتن انرژی بیشتری صرف می‌کند. دوم اینکه عمر باتری چراغ شما محدود است و هر چه بیشتر در معدن بمانید، نور آن کمترشده و باعث می‌شود پیدا کردن مسیر برگشت یا ادامه کار سخت شود. موضوع محدودیت، فقط مال نور نیست، جان، حجم کوله‌پشتی و انرژی هم میزان مشخصی دارند. البته هم می‌توانید با مصرف سکه از قدرت‌های ویژه‌ای مثل مشعل، بسته انرژی، خروجی سریع یا پر کردن جان استفاده کنید.

داخل معدن، علاوه بر دسترسی به مواد اولیه که در نقشه اول سنگ آهن و در نقشه دوم نفت خام است، امکان پیدا کردن معادن بیشتر و جواهرات و صندوق‌های گنج هم وجود دارد. معدن بیشتر را برای احداث و ارتقا ساختمان حفاری لازم دارید. ساختمان حفاری به صورت خودکار و شبانه‌روزی برای شما مواد اولیه استخراج می‌کند. جواهرات را هم می‌توانید تبدیل به سکه کنید، هم به طور مستقیم برای باز کردن معادن بیشتر به‌کار ببرید. اما صندوق‌های گنج که در هر نقشه و در کل معادن هر نقشه فقط سه‌تا از آن موجود است، برای باز کردن نقشه‌های دوم و سوم لازم هستند.

در مورد نقشه‌ها باید گفت که در کل سه نقشه یا به نوعی سه دنیا در بازی هستند. نقشه یا دنیای اول، جایی است که معدن به شما سنگ آهن می‌دهد و سامانه اقتصادی شما بر پایه همین ماده بنا می‌شود. به این شکل که پس از احداث ساختمان حفاری، می‌توانید با صرف سکه بیشتر، کارخانه شمش آهن و سپس کارخانه میلگرد احداث کنید تا رفته رفته افزایش درآمد داشته باشید. چون قیمت فروش میلگرد دوبرابر شمش و قیمت فروش شمش، شش برابر سنگ آهن است. بعد از اینکه کلی زحمت بکشید و جان بکنید و وقت بگذارید و در نقشه اول هر سه صندوق گنج را پیدا کنید، بازی به شما اجازه می‌دهد با صرف سکه، نقشه یا دنیای دوم را باز کنید.

نقشه دوم، جایی است که ماده اولیه نفت خام است و سامانه اقتصادی هم بر پایه استخراج نفت خام، پالایش آن به صورت نفت بشکه‌ای و نهایتا تبدیل آن به بنزین است. مجدد همان بحث جلوگیری از خام فروشی و درآمدزایی در این‌جا هم صادق است، با این تفاوت که قیمت نفت خام ۱۰ برابر سنگ آهن است و این ضریب ۱۰ در مورد نفت بشکه‌ای و بنزین هم اعمال می‌شود. نکته دیگری که در مورد جهان دوم هست اینکه به نسبت افزایش درآمد، هزینه‌ها هم بالا می‌روند و مقادیر بیشتری سکه برای ارتقا و احداث لازم خواهید داشت.

بازی موبایلی معدن‌چی کوچک
فضای نقشه دوم بازی

از لغت ارتقا زیاد استفاده کردم چون یکی از ستون‌های «معدن‌چی کوچک» همین مولفه است. همه‌چیز قابل ارتقا است و شاید بتوان گفت پس از مدتی که بازی را تجربه کنید، تنها هدفتان می‌شود بهبود بیشتر و بیشتر. مواردی که می‌توانید (باید) در بازی آن‌ها را بهبود ببخشید شامل سطح انرژی، عمر باتری چراغ قوه، حجم کوله‌پشتی، قدرت بیلچه، حجم انبار، ظرفیت و سرعت تولید در ساختمان حفاری و کارخانه‌ها، و حجم و سرعت خودرو حمل و نقل می‌شود. فقط یک نگاه به این فهرست کافی است تا متوجه شوید اوضاع از چه قرار است و تا چه میزان، این بازی می‌تواند شما را درگیر و سرگرم کند.

هفته دوم (ظواهر)

از ظاهر بازی هرچقدر تعریف کنم کم است؛ چه از بعد فنی چه از نگاه هنری، همه چیز زیبا و درست است. بافت‌ها بدون اشکال، رنگ‌ها زنده، طرح‌ها چشم‌نواز، طراحی روابط کاربری، دکمه‌ها، اعداد و ارقام و نوشته‌ها مرتب هستند و طراحی پوستر یا نقاشی صفحه بارگذاری بازی حرف ندارد (به علامت روی پتک دقت کنید). آیکون‌ها و لوگوهایی که برای مواد اولیه، مواد ثانویه، سکه، جواهر، تبلیغات و دکمه‌ها ساخته‌اند هیچ اشکالی ندارند. طراحی ساختمان‌های حفاری، کارخانجات شمش آهن، میلگرد، پالایشگاه‌های نفت و بنزین، ساختمان انبار و وسیله نقلیه، در عین تفاوت و نو بودن، همه باهم یک تم و مضمون واحد را از خود نشان می‌دهند.

متحرک‌سازی بازی در نوع خود جالب است. هیچ چیز جدید یا خارق‌العاده‌ای در مورد آن وجود ندارد، اما همه چیز در یک پویایی نرم و به‌هم پیوسته و لطیف قرار دارد. بجز پالایشگاه بنزین، بقیه بناهای «معدن‌چی کوچک» پویا هستند و هر کدام برای خودشان متحرک‌سازی ویژه‌ای دارند. حرکات شخصیت بازی هم، در اوج سادگی، زیبا و نرم و در عین حال فرز و سریع است؛ تقریبا هیچ‌جای بازی احساس نمی‌کنید که شخصیت تحت کنترل شما یواش راه می‌رود یا خرفت و سنگین جابه‌جا می‌شود. معدن‌چی قصه، حتی وقتی ثابت ایستاده هم چنان نفس نفس می‌زند که انگار چند کیلومتر دویده است.

بازی اندرویدی معدن‌چی کوچک
نمونه‌ای از زیبایی

در قسمت صدا هم باید اعتراف کنم اشکال کلی به گوش نمی‌خورد. موسیقی صفحه اول بازی، جایی که می‌خواهید نقشه را انتخاب کنید، خیلی باحال است و توصیه می‌کنم کمی صبر کنید تا ادامه آن را بشنوید، چون معمولا به محض باز شدن صفحه و با انتخاب نقشه، آن موسیقی قطع می‌شود و ممکن است تا انتهای تجربه بازی فقط همین ۱۰ ثانیه ابتدایی آن را بشنوید. وارد نقشه که می‌شوید خبری از آهنگ نیست. فضا خیلی رئال و رسمی است: صدای کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها، در زمینه صدای پرندگان. از ظرافت‌های خیلی خفن بازی در زمینه صدا این است که بوق وسایل حمل و نقل باهم فرق دارد. کلا سه وسیله در اختیار شماست، اول یک چیزی مثل موتور، بعد مثل وانت پراید، و در آخر چیزی مثل مزدا ۳۲۳. بوق همین مزدای آخری، خیلی باکلاس‌تر از آن دوتای اولی است.

یکی از نکاتی که می‌شود به آن اشکال گرفت این است که در دنیای دوم، سزمین نفت، وسط بیابان‌های خشک و بی آب و علف، همان پرندگانی آواز می‌خوانند که در دنیای سرسبز و خوش آب و هوای سنگ‌آهن بودند. دومین اشکال جزئی صدا، مشترک بودن صدای استخراج سنگ‌آهن و نفت است؛ وارد معدن که می‌شوید، با رسیدن به سنگ‌آهن، صدایی شبیه به برخورد کلنگ به سنگ یا آهن به گوش می‌رسد. همینطور روی زمین، وقتی کارخانه شمش‌آهن یا میلگرد محصولی را تولید می‌کند، صدایی شبیه به همان چه در معدن بود به گوش می‌رسد. مشکل اینجاست که استخراج نفت خام و حتی بدتر از آن، پالایش بنزین هم همان صدا را می‌دهد.

تمام این موارد در مورد روی زمین و خارج از معدن‌های بازی است، اما داستان به این‌جا ختم نمی‌شود.

هفته سوم (جزئیات)

ورود به معادن، به معنای واقعی فضای اطراف را عوض می‌کند و کاملا این حس را به شما می‌دهد که وارد یک محیط متفاوت شده‌اید، محیطی که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ قوانین و ماموریت‌ها، با فضای قبلی کاملا متفاوت است. مقوله نور و روشنایی در معادن هم جنبه هنری دارند هم تکنیکی و از هر دو لحاظ روی روند فعالیت‌های درون معدن تاثیرگذار هستد. بافت‌هایی که درون معادن برای سطوح مختلف استفاده شده است، شبیه به قضیه نورپردازی، هم وجهه فنی دارند هم بصری: بافت‌های مختلف نشان‌دهنده جنس سطوح مختلف هستند و جنس سطوح تعیین می‌کند مسیری که طی می‌کنید به چه شکل است.

بازی‌ساز برای معادن، معماری‌ها و سیاست‌های مختلفی اجرا کرده است. به طور طبیعی، معدن‌ها در رتبه‌بندی هستند و بین معدن شماره ۱ و معدن مثلا شماره ۱۵ در وجوه زیادی اختلاف وجود دارد. هرچه از بالای فهرست معادن به سمت پایین حرکت کنید، عمق، مساحت، خطر و منابع به نسبت هزینه‌های استخراج آن‌ها بیشتر می‌شود. در مورد عمق، همانطور که بالاتر گفتم، پایین رفتن بیشتر در یک معدن به معنی سخت‌تر شدن زمین، در نتیجه صرف انرژی بیشتر و زمان حفاری بیشتر (نسبت به سطح و ارتقا ابزار)، در نتیجه کم شدن نور و … می‌شود. در مورد مساحت باید گفت که در معادن سطوح بالاتر ممکن است گستردگی مکان به حدی باشد که نه تنها برای استخراج کامل آن لازم باشد بیش از ۱۰ مرتبه فرآیند حفاری را تکرار کنید، بلکه آنقدر از درب ورود فاصله بگیرید که لازم باشد برای سهولت و ذخیره زمان، از خروجی اضطراری استفاده کنید.

بازی اندرویدی معدن‌چی کوچک
فضای درون معادن بازی

مقوله خطر در معادن، مرتبط است با موجوداتی که هرچه فکر کردم لغتی بهتر از «کٌخ معدنی» برایشان پیدا نکردم. موجوداتی خوش‌رنگ، فعال، کمی اسکول‌فورم و خطرناک که اگر به شما برخورد کنند از میزان سلامتی می‌کاهند. راه مقابله با این کخ‌معدنی‌ها دینامیت است؛ باید آن‌ها را بترکانید تا هم مسیر دستیابی به منابع باز شود، هم در نهایت بتوانید یک معدن را ۱۰۰ درصد کامل کنید. با توجه به اینکه معادن هر کدام، معماری و خط سیر خاص خود را دارند (به جز یکی دو مورد، هیچکدام تکراری نیستند)، همیشه ممکن است ناگهان یک کخ‌معدنی غافلگیرتان کند.

به طور کلی، اصل بازی همین قسمت معادن و حفاری آن است. خارج از معدن کاری جز انبارگردانی و خرید و فروش و ارتقا ندارید، و عملا همه این کارها در خدمت همان فعالیت‌های درون معدن است. شاید بتوان همینجا به عنوان یک نکته انتقادی گفت که اگر بازی، تعداد بیشتری معدن داشته باشد خیلی جذاب‌تر خواهد بود. در حال حاضر فقط ۲۰ معدن در نقشه اول و ۱۴ معدن در نقشه دوم هستند. با اینکه در ابتدای امر این عدد کافی به‌نظر می‌رسد، اما با پیشرفت در بازی و کسب ارتقا و درآمد بیشتر، معادن در کمتر از یک هفته تمام می‌شوند و عملا باید بازی را کنار گذاشت. یکی از نکات اساسی برای به‌روزرسانی‌های بعدی که قرار است نقشه سوم را برای بازیکنان در دسترس قرار دهد، افزایش معادن است.

هفته چهارم (سخنان در گوشی خطاب به بازی‌ساز)

اول اینکه خدا قوت، خسته نباشید، بازی ایولی ساخته‌اید که ارزش صرف وقت و پول را دارد. جذاب، درگیر کننده در عین حال آرام است و محدودیت سنی ندارد. اما چون برای تعریف کردن و تعریف شنیدن این‌جا جمع نشده‌ایم و ما اگر گیر ندهیم شبمان روز نمی‌شود، لازم است چند نکته را به اطلاع جنابتان برسانم.

مرد مومن، چرا هیچ اسم و آدرسی از شما در بازی نیست؟ یک ایمیل در بازار گذاشته‌اید، که یا آن را چک نمی‌کنید، یا جواب نمی‌دهید، که در هر دو صورت یعنی راه ارتباطی با شما وجود ندارد. بماند که الان من نمی‌دانم خطاب به چه کسی دارم این حرف‌ها را می‌زنم. بگذریم…

سامانه درآمدزایی بازی‌تان حرف نداشت، تا زمانی که تصمیم گرفتید تبلیغ ناگهانی بگذارید. البته باز دم شما گرم که تبلیغتان فقط لینک است نه ویدیو، اما چون آن نظام قبلی‌تان خیلی خوب بود، حتی همین مورد کوچک هم خیلی به چشم می‌آید. در هیچ‌جای این مسیر یک ماهه مجبور نشدم پول خرج کنم یا تبلیغ نگاه کنم، منظور اینکه حس نکردم بازی‌ساز در فضای مجازی یخه‌ام را گرفته و به‌زور می‌خواد جیبم را بزند. بدون صرف حتی هزارتومن می‌شود «معدن‌چی کوچک» را تجربه کرد و بدون اذیت و آزار از آن لذت برد. آنقدر این نکته دلنشین بود که حیفم آمد به آن اشاره نکنم. مجدد دست شما درد نکند.

بازی‌تان در ابتدا باگی داشت که مربوط به ارتقاهای کارخانه میلگرد بود، رسیدگی کردید یا نه خبر ندارم. باگ دیگری که هنوز هم دارد اینکه بعضی اوقات زمان در یکی از نقشه‌ها متوقف می‌شود. یعنی مثلا وقتی درون نقشه دوم بودم، پس از نیم ساعت که سراغ نقشه اول می‌رفتم، می‌دیدم هیچ‌کدام از کارخانه‌ها کار نکرده‌اند. عکس قضیه هم صادق بود.

بازی اندرویدی معدن‌چی کوچک
از برکات باگ اولیه بازی

علاوه بر اشتراک صدای نفت و سنگ‌آهن که بالاتر به آن اشاره کردم، آیکون ماده اولیه در معادن نقشه دوم هم هنوز شکل همان سنگ‌آهن است. می‌دانید منظورم کجاست؟ وارد معدن که می‌شوید، آن بالا، کنار آیکون‌های معدن و کخ‌معدنی و صندوقچه.

در قسمت صداها گفتم که صدای پرنده‌ها در هر دو نقشه یکسان است، علاوه بر اینکه این مشکل اشتراک وجود دارد، نوعی ناهمخوانی و ناهمگونی هم در این صدا و صدای کارخانه‌ها، نه از لحاظ شنوایی، بلکه بیشتر از لحاظ روانی وجود دارد. تم بازی به نوعی صنعتی است، موضوع آن معدن و حفاری و استخراج است، از دودکش‌های کارخانه‌هایش به شکل‌های مختلف دود بیرون می‌آید، همه چیز صنعتی است، اما در همین میان صدای چند پرنده به گوش می‌رسد انگار وسط باغ نشسته‌ای و در حال تخمه خوردن هستی. بماند که ذاتا ناهمگون است، از لحاظ فرهنگی هم طعنه‌آمیز است که جای بحث آن این‌جا نیست و امیداورم در همین مختصر منظور حقیر را دریافته باشید.

یکی دیگر از مواردی که می‌شود در به‌روزرسانی‌های بعدی آن را اصلاح کرد، مربوط به دکمه‌های ارتقای کارخانه‌ها و ساختمان‌های حفاری است. برای مثال، کارخانه میلگرد بنده پس از سطح ۷۸ (مربوط به همان باگی که گفتم) بالاخره دیگر به حداکثر رسید، اما نه تنها دکمه ارتقای آن هنوز فعال است، بلکه با هر بار پرشدن ظرفیت ساخت هم پیامی مبتنی بر ارتقای کارخانه پایین صفحه ظاهر می‌شود. یا مثلا با اینکه دیگر معدنی برای پیدا کردن بین آن ۲۰ معدن نقشه اول یا ۱۴ معدن نقشه دوم نیست، اما هنوز امکان ارتقای ساختمان حفاری در هر دو نقشه فعال است.

مورد بعدی که البته بیشتر نوعی حدس است تا نظر و عقیده، درباره بافت‌ها و زمینه‌ها و به‌طور کلی مواد اولیه بازی است. اگر اشتباه نکنم، بافت‌ها و زمینه‌ها و طرح‌ها، اشتراکات زیادی با بازی «جان‌دانا در جزیره» دارند. اشتراک که نه، عینا یکسان هستند. چنین کاری ذاتا خطا نیست، اما از لحاظ فنی و هنری به نوعی استانداردهای کار را پایین می‌آورد و از بدعت آن کم می‌کند. به جهت اینکه این نکته ممکن است تصور یا خطای من باشد، بیشتر از این درباره آن صحبت نمی‌کنم.

و اما آخرین و شاید مهم‌ترین نکته صحبت‌های درگوشی، در مورد فرهنگ مادی بازی است. در «معدن‌چی کوچک» پول، یا به زبان خود بازی سکه، حرف اول و آخر را می‌زند؛ با پول می‌شود جواهر خرید، با جواهر می‌شود معدن خرید، می‌شود زمان رفت و آمد ماشین را کم کرد، با خرید معدن می‌شود منابع بیشتر به دست‌آورد، با منابع بیشتر می‌شود پول بیشتری به‌دست آورد و با صرف همان پول، توانایی‌ها و ظرفیت‌ها را ارتقا داد تا در نهایت دوباره بشود پول بیشتری به‌دست آورد و در آخر، پس از کسب همه ارتقاها و استخراج تمام معادن، هیچ چیزی جز پول بیشتر اما کاملا بی‌استفاده برای بازیکن باقی نخواهد ماند. همین فرهنگ مادی بازی در سطح فرا-بازی هم صادق است: با پول خرج کردن و جواهر خریدن می‌توانید همه کار بکنید و عملا اگر حساب بانکی تپل داشته باشید خیلی لازم نیست به خود زحمت بدهید.

اگر در این بازی، امتیاز تجربه، یا محدویت‌های زمانی وجود می‌داشت که بازیکن هیچ راهی بجز بیشتر بازی‌کردن و تکرار کردن نداشت تا به یک‌سری ارتقاها یا پاداش‌ها برسد، شاید آن جمله اول بازی که «به دنیای کار و تلاش خوش‌آمدی» کمتر طعنه‌آمیز جلوه می‌کرد. در پایان «معدن‌چی کوچک»، شاید بیشتر از اینکه به یاد ضرب‌المثل «نابرده رنج…» بیافتیم، جمله «پول، پول می‌آورد» به ذهنمان خطور کند.

و آخرین حرف، باباجان این نقشه سوم رو برسونین دیگه، بعد نقشه چهارم و پنجم رو هم برسونین لطفا.

از ما به شما نصیحت، بازی را نصب کنید.

دانلود بازی معدن‌چی کوچک

دانلود کافه بازار Cafe Bazzar

دسته‌بندی

آخرین نظرات