دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
خانه / اختصاصی / پیش‌نمایش بازی Returnal

پیش‌نمایش بازی Returnal

فنلاند در چند سال اخیر به یکی از قطب‌های بازی‌سازی اروپا و بلکه جهان تبدیل شده است. کشوری که استودیوهای کوچک بازی‌سازی در آن پا گرفتند و همان‌ها رشد یافتند؛ شرکت‌هایی مثل رمدی و سوپرسل که امروزه بر همگان شناخته شده هستند. یکی دیگر از استودیو‌های قدیمی و کوچکی که به کمک سونی می‌خواهد جهشی بزرگ نسبت به محصولات قبلی خود داشته باشد Housemarque نام دارد. قبلا از آن‌ها بازی‌های خیلی خوبی نظیر Alienation و Nex Machina را شاهد بوده‌ایم.

بازی Returnal

این استودیوی مستعد، گرایش بالایی به تولید بازی‌های تیراندازی تخیلی داشته و محصول جدیدشان هم در همین حوزه است. آن‌ها به زودی بازی انحصاری ریترنال را برای پلی‌استیشن ۵ عرضه خواهند کرد که در سبک خود، اثر قابل توجهی است. بازی علمی تخیلی Returnal یک اثر اکشن تیراندازی سوم شخص با عناصر روگ لایک (Roguelike) به همراه مضامین ترس روان‌شناسانه است.

شاید به نظرتان برسد که یک توسعه‌دهنده‌ی نه چندان بزرگ نباید یک‌دفعه به سراغ این همه‌چیز برود. در ادامه به یکایک موارد یاد شده اشاره خواهیم کرد و بخش‌های مربوط به آنان در بازی را توضیح خواهیم داد؛ خواهید دید که بازی نمی‌خواهد سنگ بزرگی بزند.

شما در این بازی، نقش خلبان فضایی به نام سلین (Selene) را بازی می‌کنید که در سیاره‌ای ناشناخته به نام آتروپوس (Atropos) سقوط کرده و تک و تنها به دنبال راه فراری از سیاره است. او به دنبال سلاحش می‌گردد اما با جسد خودش مواجه می‌شود. از قرار معلوم در این سیاره، شما در یک حلقه زمانی گیر کرده‌اید و هر بار که کشته شوید دوباره زنده می‌شوید و هر کار کرده‌اید را باید دوباره انجام دهید. همان‌گونه که می‎بینید با داستانی که کاملاً مناسب سبک روگ لایک است طرف هستیم.

در سیاره آتروپوس همه‌جور مخاطرات محیطی و موجودات فضایی متخاصم انتظار شما را می‌کشند و سلین در کنار این‌که باید از این خطرات، جان سالم به در ببرد باید از راز تمدن گمشده‌ای که بر این سیاره ساکن بوده هم پرده‌برداری کند.

بازی Returnal

گفتیم بازی، روان‌شناسانه است، چراکه داستان وارد ذهن شخصیت اصلی می‌شود و گذشته او را کنکاش می‌کند. این‌جاست که بازی، ترسناک و رازآلودتر می‌شود البته توقع نداشته باشید که یک بازی خیلی خشن و چندش‌آور با لحظات غافلگیرکننده را تجربه کنید. بلکه ترس بازی بیشتر از فضاسازی تیره و تار و البته مدل‌سازی دشمنان سرچشمه می‌گیرد. ترسی لطیف که در سراسر بازی در جریان خواهد بود اما از آنجا که درجه سنی بازی بالا نیست نباید توقع چیزی مثل رزیدنت ایول را داشته باشید. بیشتر از این، چیزی در مورد داستان بازی توضیح داده نشده، هرچند بازی‌های روگ لایک معمولاً خیلی داستان مهمی ندارند و علاقه‌مندان به این سبک، بیشتر به خاطر گیم‌پلی خاص آن چنین بازی‌هایی را تهیه می‎کنند.

مطالب مرتبط:

در واقع بهتر است بگوییم بازی‌های روگ لایک معمولاً آثار دوبعدی و ساده‌تری هستند به‌خصوص به خاطر این‎که هر دفعه که می‌میرید، دنیای پیرامون شما هم باید تغییر کند. پیاده‌سازی این کار در بازی‌های دوبعدی خیلی سخت نیست اما جسارت سازنده ریترنال در پیاده‌سازی این سیستم در یک بازی سه‌بعدی ستودنی است. در این بازی، هر بار که بمیرید مسیرها، دشمنان و جایگیری آنان و حتی مهماتی که به‌دست می‌آورید تغییر پیدا می‌کنند که این می‌تواند ریترنال را برای هر فردی تبدیل به یک تجربه منحصر به فرد کند. لازم به ذکر است که سازنده باز هم قصد نداشته از حد خود پیشتر رود و همه‎جا اعلام شده، بازی عناصر روگ لایک دارد نه این‌که قرار باشد هر دفعه بازی را شروع می‎کنید محیط کاملا عوض شود.

بازی Returnal

گیم‌پلی Returnal بیشتر بر مبنای مبارزه و مقداری گشت و گذار در محیط خواهد بود. یعنی این‌طوری نیست که همیشه در حال کشتن فضایی‌ها باشید اما به هر حال بازی، بسیار بر مبارزات سریع و شلوغ تمرکز دارد. اساساً سونی هیچ‌وقت یک تیراندازی سوم شخص درست و حسابی نداشته است. درست است که آنچارتد یک بازی اکشن ماجرایی سوم شخص است ولی یک تیراندازی خالص به حساب نمی‌آید.

سونی قبلاً شانسش را با اثری مثل The Order: 1886 امتحان کرد که به نتیجه مطلوب نرسید. حال Returnal آمده تا یک تیراندازی سوم شخص قوی باشد و بالاخره این کمبود سونی را رفع کند. البته این بازی به دنبال تقلید نیست، یعنی بازی، کنترل سنگینی مثل سری Gears نداشته و حتی سیستم سنگر گرفتن پشت موانع هم ندارد.

در Returnal شما می‌توانید به اطراف جهش کنید و با سرعت بدوید و بپرید بدون این‌که دوربین خیلی به شما نزدیک شود. در واقع، دوربین بازی به گونه‌ای با وسعت دید زیاد طراحی شده است که حین مبارزات، حواستان به همه طرف و حتی پشت سرتان باشد. اساساً در حرکت بودن و ثابت نماندن، کلید پیروزی در نبرد شما با دشمنان است.

بازی Returnal

دشمنان بازی هم از نزدیک به شما حمله می‌کنند و هم شلیک از دور دارند. در ویدیوهایی که منتشر شده محیط بازی آن‌قدر شلوغ است که اگر حواستان نباشد ممکن است شخصیت اصلی را هم گم کنید، پس اگر زیادی ساکن بمانید احتمالاً به سرعت کشته خواهید شد.

قهرمان بازی البته دست خالی نیست و هم به فناوری‌های زمینی مسلط است و هم سلاح‌های فضایی را در مراحل پیدا کرده و از آنان استفاده می‌کند به‌طوری که هم سلاح‌های عادی و آشنا مثل شاتگان دارید و هم تسلیحات لیزری، الکترونیکی و حتی سلاح سرد تا وقتی که دشمنان خیلی به شما نزدیک شدند ناکارشان کنید.

هر سلاح در سه فاکتور میزان آسیب‌رسانی، دوره داغ شدن اسلحه و سرعت پرتاب گلوله متفاوت است. می‌توان به تسلیحات، افزودنی‌هایی هم برای بهبود عملکرد آن‌ها وصل کرد، اما توقع یک بازی نقش‌آفرینی را نداشته باشید زیرا همان‌طور که گفتیم ظاهراً تمرکز بازی بیشتر بر اکشن نفس‌گیر است تا چیزهایی مثل ارتقا و افزایش تراز که امروزه در خیلی از بازی‌ها باب شده‌اند.

بازی Returnal

بازی Returnal از منظر گرافیکی، شاهکار نیست اما فضاسازی سیاره ناشناخته‌ای که در آن هستید و به‌خصوص طراحی موجودات عجیب و غریب بازی، بسیار جالب به نظر می‎رسد. به علاوه در صحنه‌های نبرد، تعدد و تنوع افکت‌های تصویری موجود در محیط، فضای خاصی را به وجود می‌آورد، انگار که دارید یک Contra شلوغ کنسول سگا را با گرافیکی خیلی بالا می‎بینید. دیگر لازم نیست در مورد حافظه SSD یا قابلیت‌های دسته پلی‌استیشن ۵ توضیح دهیم، فقط در انتها لازم به ذکر است که بازی از ویژگی‌های برتر کنسول پلی‌استیشن ۵ بهره‌مند خواهد بود.

+۱۸

شاید برایتان جذاب باشد

بازی شلمرود: قهرمانان افسانه ای

بررسی بازی موبایلی شلمرود: قهرمانان افسانه‌ای

اگر از طرفداران سبک جورچین باشید می‌دانید که این محصولات، روش‌های مشخصی برای کسب درآمد …

۴ نظر

  1. به این بازی هم امیدواریم خوب در بیاد

  2. گرافش منو کشته وای

  3. بازیهای قبلی این شرکت خوب بود احتمالا اینم بتونن خوب در بیارن با همکاری سونی هم که هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *