چهارشنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
خانه / اختصاصی / پیش‌نمایش بازی Deathloop

پیش‌نمایش بازی Deathloop

بازی Deathloop یا همان چرخه مرگ، اثر عجیبی است. در واقع همه‌چیز این بازی، عجیب و غریب به نظر می‌رسد. از استایل گرافیکی و داستان گرفته تا حتی نحوه عرضه آن که خودش داستان مفصلی است. در حقیقت، بازی چرخه مرگ به عنوان یک انحصاری زمانی برای کنسول پلی‌استیشن ۵ معرفی شد.

بازی Deathloop

سازنده‌های بازی هم همان‌هایی هستند که سری Dishonored را در کارنامه خویش دارند. چیزی نگذشت که اعلام شد مایکروسافت، شرکت ZeniMax که صاحب Deathloop و کلی بازی دیگر است را خریده. همه امیدوار بودند بازی از چنگ سونی درآید و انحصاری ایکس باکس بشود که در کمال تعجب، مایکروسافت اعلام کرد به قراردادهای گذشته احترام می‌گذارد و بازی شرکت مایکروسافت هنوز هم در انحصار زمانی کنسول پلی‌استیشن ۵ خواهد بود!

به‌طور کلی، ما که از پشت پرده‌های قراردادهای شرکت‌های بزرگ چیزی نمی‌دانیم اما آنچه عیان به نظر می‌رسد پیچیدگی وضعیت عرضه‌ی این بازی است. اما گذشته از این‌ها بیایید ببینیم که سازنده بازی، یعنی استودیوی آرکین چه بازی‌ای دارد برایمان می‌سازد.

مطالب مرتبط:

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم سازنده‌ی این بازی، سری Dishonored و البته نسخه بازسازی شده Prey را در کارنامه دارد. بازی‌های اکشن اول شخص و ماجرایی که همه، فضاسازی‌های تخیلی خاص و البته داستان‌های منحصر به فردی داشتند. پس حتی اگر چیزی از بازی جدید آنان ندیده باشیم هم می‌دانیم انتظاراتمان را باید در چه سطحی تنظیم کنیم، چراکه با توسعه‌دهندگان بسیار خلاقی طرف هستیم.

بازی «چرخه مرگ» یک اثر اکشن اول شخص علمی تخیلی است که درون‌مایه‌های فانتزی و البته طنز هم در آن دیده می‌شود. در واقع بیش از این‌که فضایی واقع‌گرایانه داشته باشد، حالتی کمیک استریپی و فراواقعی دارد. شما در این عنوان، نقش یک قاتل حرفه‌ای را بازی می‌کنید که در یک چرخه زمانی گیر افتاده و هر وقت می‌میرد به گذشته برمی‌گردد و دوباره باید برای انجام مأموریت‌هایش تلاش کند. موقعیت مکانی بازی در جزیره‌ای به نام Blackreef قرار دارد که قبلاً یک پایگاه نظامی بوده و حالا در اختیار مشتی دانشمند و آدم خلاف‌کار دیوانه قرار گرفته است.

بازی Deathloop

دیوانه‌وار بودن داستان بازی از اینجا معلوم می‌شود که گردانندگان جزیره توانسته‌اند با دست‌کاری در زمان، هر بیست و چهار ساعت، زمان را به عقب برگردانند و بدین روش هرکس می‌تواند هر غلطی بکند با این خیال راحت که قرار است فردا همه‌چیز از اول تکرار شود، بدون این‌که کسی هیچ چیزی به یاد داشته باشد. اما در این میان، شخصیت اصلی بازی با این‌که شامل این چرخه زمانی می‌شود حافظه‌اش را از دست نمی‌دهد و با همان اطلاعات قبلی به محیط جزیره برمی‌گردد. از این رو، شما به عنوان بازیکن می‌توانید الگوی عملکردی دشمنان و به‌خصوص اهداف اصلی‌ای را که باید از سر راه برداشته شوند، یاد بگیرید و به کمک این دانش قبلی با هر تلاش دوباره، بهتر و سریع‌تر حریف دشمنان شوید.

در واقع، بازی عنصر اصلی بازی‌های Roguelike یعنی مردن و برگشتن به ابتدای بازی را به کار برده است که شاید این سبک برای بعضی جذاب نباشد. البته به نظر نمی‌رسد بازی به سختیِ سبک یاد شده باشد. شما در مجموع باید هشت هدف اصلی را از بین ببرید که در چهار منطقه مختلف از بازی قرار دارند. هر کدام از این منطقه‌ها نیز دارای چرخه زمانی مخصوص خود هستند. پس اگر یک منطقه را تکمیل کرده باشید در صورت کشته شدن به جای بازگشت به اولین لحظه بازی، به ابتدای منطقه جدیدی که به آن وارد شده‌اید برمی‌گردید.

مناطق بازی هم تا حدودی پویا هستند، یعنی با توجه به عملکرد شما و دشمنانتان ممکن است با راه‌ها و میانبرهای جدید مواجه شوید. این وسط، سازنده‌ها یک عنصر خلاقانه به بازی اضافه کرده‌اند. Deathloop یک شخصیت قاتل دیگر هم دارد که برخلاف قهرمان بازی وظیفه دارد از چرخه زمانی محافظت کند و در طی بازی به شکلی غیر قابل پیش‌بینی به شما حمله می‌کند.

بازی Deathloop

اگر بخواهید می‌توانید Deathloop را آنلاین بازی کنید که در این صورت، بازیکنان می‌توانند به عنوان شخصیت زن نگهبان وارد بازی شوند و با شما مبارزه کنند. در این حالت، بازی قطعاً سخت‌تر خواهد شد. گفته شده که لازم نیست شخصیت نگهبان حتماً بازیکن واقعی باشد و هوش مصنوعی هم می‌تواند این وظیفه را به عهده بگیرد. اما متأسفانه شایعاتی شنیده شده که این بازی کلاً بدون اتصال به اینترنت اجرا نمی‌شود که این می‌تواند برای خیلی‌ها آزاردهنده باشد.

به رسم سایر بازی‌های استودیوی Arkane، شخصیت اصلی بازی به روش‌ها و البته با قابلیت‌های مختلف می‌تواند مأموریت‌ها را انجام دهد و شما فقط به سلاح گرم وابسته نیستید. در این بازی، لازم نیست حتماً مستقیم به دل دشمن بزنید بلکه مخفیانه بازی کردن هم شما را به اهدافتان می‌رساند. همچنین می‌توانید از ترکیب متنوعی از قابلیت‌های شخصیت اصلی استفاده کنید که اغلب‌شان شبیه به همان قدرت‌های ویژه Dishonored و Prey هستند که اجازه می‌دهند بهتر مخفیانه حرکت کنید یا دشمنان را از پای در آورید.

تا به اینجا هرچه گفتیم در سه پلتفرمی که بازی در نهایت برایشان عرضه خواهد شد مشترک هستند اما همان‌طور که بیان کردیم، این بازی یک انحصاری زمانی است و به استفاده از قابلیت‌های خاص کنسول پلی‌استیشن ۵ هم تأکید دارد. در نتیجه، بازی از ویژگی‌های دوال‌سنس بهره خواهد برد. مثلاً با گیر کردن اسلحه، دکمه R2 قفل می‌شود یا سلاح‌هایی که ماشه محکمی دارند روی دکمه‌ی دسته نیز اثر می‌گذارند. همچنین حرکاتی مثل سر خوردن و افتادن هم همه لرزش‌های مخصوص به خود را روی دسته به وجود می‌آورند.

بازی از نظر هنری، سبک و سیاق خاص خودش را دارد و با رنگ‌های تند و گرم زیادی طرف هستیم. مدل‌ها نیز چندان واقع‌گرایانه طراحی نشده‌اند و به‌طور کلی، استایل گرافیکی بازی خیلی خودش را جدی نمی‌گیرد بلکه با برجسته کردن برخی عناصر بصری، سبکی جالب توجه به وجود می‌آورد؛ بدین صورت کم کاری‌های بصری بازی هم تا حد زیادی پوشانده می‌شوند. همین گرافیک نه چندان واقع‌گرایانه موجب خواهد شد که بازی روی کنسول پلی‌استیشن ۵ با کیفیت ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شود. البته هنوز باید منتظر بمانیم و عملکرد فنی نهایی بازی را پس از عرضه‌ی آن بسنجیم.

این بازی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ برای کنسول پلی‌استیشن ۵ و رایانه‌های شخصی و حدود یک سال بعد از آن نیز برای کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت عرضه خواهد شد.

+۱۳

شاید برایتان جذاب باشد

بررسی بازی رایانه‌ای Suzerain

Suzerain Review | Absolute Power Is a Myth

My son has failed the college entrance exam and now my wife expects me to …

۳ نظر

  1. بنظر ایده شاخی میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *