دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
خانه / اختصاصی / هنر نزد ایرانیان است و بس | تجربه دمو بازی Children of Morta

هنر نزد ایرانیان است و بس | تجربه دمو بازی Children of Morta

بالاخره بازی Children of Morta به مراحل انتشار رسمی نزدیک شد و نسخه اولیه یا همان دموی آن روی شبکه استیم قرار گرفت. طبق مندرجات استیم، زمان انتشار نهایی این محصول ماه سپتامبر (مهر) و قیمت آن ۲۲ دلار است که البته در صورت پیش‌خرید می‌توانید از یک تخفیف ۱۰ درصدی بهره‌مند شوید و پلتفرم‌های مقصدش، رایانه شخصی، پلی‌استیشن ۴، ایکس باکس وان و سوییچ خواهند بود. امروز، در گیم اسکن برایتان از تجربه این بازی می‌گوییم.

بازی ویدیویی جدید Children of Morta
بازی ویدیویی Children of Morta

Children of Morta توسط سازندگان هموطن، البته برای خارج از مرزها ساخته شده است. با توجه به آنچه در دمو دیدم، روایت و زمینه نقل داستان در بستر اسطوره‌ای (احتمالا رومی) در زمان گذشته‌ای نامشخص می‌گذرد. خانواده برگسن (Bergson) نسل اندر نسل، نگهبانان صلح و آرامش در منطقه خود بوده‌اند و حالا که فساد و تاریکی به جهان حمله کرده، وظیفه آن‌هاست که به دفاع از جنگل و نظم طبیعت بپردازند. کلیت داستان به این شکل بود. این خانواده هشت نفره هر کدام به صورتی و روشی که به‌طور کامل در نسخه نهایی از آن مطلع خواهیم شد به این هدف کمک خواهند کرد.

خانواده برگسن در بازی ویدیویی Children of Morta
میز اصلی خانه برگسن

در دمو، ابتدا کنترل شخصیت جان، پدر خانواده برگسن و پسر کوچک‌تر مادر برزگ مارگارت را به‌دست می‌گیریم. جان یک شمشیر و یک سپر دارد؛ هر سلاحی یک ضربه اصلی و یک ضربه جانبی دارد که به نوعی خاصیت جادویی آن به حساب می‌آید. در کنار این ضربات، گوشه گوشه نقشه، پر از آیتم‌ها و قابلیت‌های جادویی است که با پیشروی در بازی فعال می‌شوند. جادوها و تواناهایی جادویی توسط کتاب دانش مادر بزرگ مارگارت قابل ارتقا هستند و سلاح‌ها و قابلیت‌های رزمی هم توسط کارگاه عمو بن، پسر بزرگ‌تر مارگارت قابلیت آپدیت دارد.

طبق مشاهدات، در نسخه نهایی، شش شخصیت قابل بازی حضور خواهند داشت که احتمالا اعضای خانواده باشند. در دمو فقط جان و لیندا، دختر بزرگ خانه، قابل بازی بودند. لیندا کمان دارد و از دور تیر می‌زند و این یعنی قرار است در نسخه نهایی هر شخصیتی در یک کلاس مشخص باشد. در نسخه دمو برای هر شخصیت تا ۲۰ سطح ارتقا وجود داشت که با کسب امتیاز تجربه در رویارویی با دشمن‌ها دسترسی بودند.

مکانیزم حمله و دفاع و جاخالی دادن و به طور کلی مبارزات نقصی ندارد و زمان‌هایی بسیار نفس‌گیر و هیجانی می‌شود؛ به ویژه وقتی می‌فهمید بازی هم مترویدوانیا است هم روگ‌لایک: با هر بار مرگ از مرحله خارج شده و دفعه بعد جای جدیدی از نقشه ظاهر خواهید شد؛ باید گوشه و کنار نقشه را بگردید تا آیتم‌های لازم برای بازکردن درب‌های مختلف را پیدا کنید؛ دشمنان هر غار با هر بار شروع، دوباره ظاهر می‌شوند و حتی با ارتقا سطح شما قوی‌ترهم ‌می‌شوند.

بازی ویدیویی Children of Morta
اعضای خانواد برگسن در بازی Children of Morta

به همه موارد جذاب بالا، موسیقی بی‌نظیر را اضافه کنید. موسیقی بازی نه‌تنها خوش‌ساخت و گوش‌نواز است، بلکه بسیار هوشمندانه با فضای بازی اخت می‌شود و در هر موقعیتی، بسیار سریع اما نرم تغییر می‌کند. موسیقی صفحه اصلی که حتما تا مدت‌ها در خاطرمان خواهد ماند، بسیار نرم و موزون با فضای خانه برگسن است. آهنگ غارها با فضای گرفته آن ارتباط دارد و در هنگام مبارزه، تند و هیجانی می‌شود؛ علاوه بر این، وقتی به غول‌آخر رسیدم یا وقتی ناگهان تعداد دشمن‌ها زیاد شد، موسیقی بازهم یک پله بالاتر رفت و در لحظه حواسم را به خودش جلب کرد.

از رنگ و لعاب بازی هرچقدر بگویم کم است. اصلا به همین دلیل عنوان مطلب شد هنر نزد ایرانیان است و بس. تصور نمی‌کنم کسی Children of Morta را ببیند و گرفتار هنر و رنگ و نقش آن نشود. منتقدین و کسانی که بازی را تجربه کرده‌اند بالاتفاق روی این نکته بازی تاکید کرده‌اند. سبک هنری و نقاشی بازی، خارق‌العاده است؛ جزئیات طراحی و دامنه رنگی که استفاده شده، در کنار بهره‌گیری حداکثری از سیاق هنری-تکنیکی بیت و رترو، ترکیبی اعجاب‌آوری خلق کرده که . . . شنیدن کی بود مانند دیدن!

ویدیویی که در ادامه باهم تماشا خواهیم کرد یک تجربه نیم‌ساعته از نسخه دمو است. امیدوارم این بازی هرچه زودتر منتشر شود تا بتوانیم گیم‌پلی کامل آن را در گیم اسکن داشته باشیم. حتما نظرات و سوالات خود را درباره این بازی و حواشی آن برای ما بنویسید.

تماشای دموی بازی Children of Morta در آپارات

همین متن به انگلیسی:

Finally, Children of Morta is about to be released (September) and a demo version was available on Steam. The game will be released for PS4, PC, Xbox One, and Nintendo Switch with the final price of 22$, yet for pre-purchase there is 10% discount. This is Game Scan and let’s see how it was.

Children of Morta, based on what I have seen in the demo, is mostly based on (Roman) myths and the time and place of the game is far away and long ago. The main family of the game, Bergsons, were always the protectors of the land. Now that the corruption has emerged, it is their duty to protect nature and harmony, thus each member of the family will undertake something to fulfil his/her duty. Bergsons are eight and the final version will reveal what is each one capable of.

بازی رایانه‌ای Children of Morta
Children of Morta

In demo, the two playable characters were John, the father of the family and the younger son of Grandma Margaret, and Linda, his eldest daughter. John fights with a sword and a shield and thus counts as the knight class of melee close attacks. His sword has a primarily and a secondary attack; the former being the main attack which does not consume mana, the latter the magical effect which has a cool down. Magical powers will be upgraded using Margaret’s book of knowledge and fighting skills will be improved in Uncle Ben’s workshop. Ben is the elder son of Margaret who is unable to fight due to a crippled leg.

From what I saw in demo, there will be six playable characters in the final version, each with 20 potential levels of skills. Linda, the second playable character in the demo, uses her bow, thus she represents another class of heroes and this kept me wondering whether all six characters will vary in their class or not. In order to reach higher skill levels, the player should spend experience points. Character level is determined by the used points, not the amount the player accumulate.

Game play is a fast and furious metroidvania which in times gets very exciting. Each time the player fails the chapter resets and spawns the character somewhere else; exploration seems to be a key element of the final version for there are many items and mini-missions across the map; enemies also respawn each time a chapter starts and they will also improve as the main character levels up.

بازی ویدیویی Children of Morta
نمایی از منزل برگسن در بازی Children of Morta

Music is a pillar of Children of Morta; not only it is sweet and fitting, but is also dynamic and smoothly shifts to accord with the situation. Main screen’s tone, the Bergson’s house, is a memorable piece which is perfect for the scene. Underworld music is dim and a bit scary, just like the caverns themselves, and in times of fight, rises to the level of the excitement of the battles. One might find himself noticing the music and forgetting the enemies.

Regarding design and art, Children of Morta is indeed a wonderful game. Almost every critic or those who played the game focused on this aspect. The game is amazingly beautiful; art style and the bit-retro outlook of the game together created an extraordinary game.

I look forward to playing this game and hope that it will be a financial and technical success.

۰

شاید برایتان جذاب باشد

بازی شلمرود: قهرمانان افسانه ای

بررسی بازی موبایلی شلمرود: قهرمانان افسانه‌ای

اگر از طرفداران سبک جورچین باشید می‌دانید که این محصولات، روش‌های مشخصی برای کسب درآمد …

۸ نظر

  1. چه قدر بازیش درست و حسابی بود. و چه قدر نقد انگلیسیش هم از همه لحاظ خوب بود.

    ۰
  2. عالی عالی عالی تمام معنا

    ۰
  3. رسیدم تستش کردم خیلی خوب بود
    مرسی از نقدت

    ۰
  4. خوبه که از بازی ایرانی حمایت کنیم ولی خداییش ۲۲ دلار برای این؟

    ۰
    • اگر منظورتون اینکه ۲۲دلار زیاده، که خب با نگاه به قیمت بقیه بازیا تو بازارای جهانی متوجه میشین که یک قیمت معقول و منطقیه و نظام قیمت گذاری جهانی براساس دلخواهد بازیساز و ناشر نیست.
      این بازی تو دسته‌ای قرار گرفته که تمام هم سطحاش همین قیمت رو دارند.
      اینکه ۲۲ دلار برای من و شما زیاد درمیاد مشکل اونا نیست، و ۲۲ دلار اصلا مبلغ آن‌چنانی نیست.
      اگر منظورتنون اینکه ۲۲ دلار برای این بازی به خصوص زیاده، لازمه مخالفت کنم و بگم اگر بتونن نسخه فیزیکیش رو منتشر کنن به راحتی تا ۴۰ دلار میشه برای این محصول پول داد. بازی هیچ چیزی کم نداره، شاید من و شما خوشمون نیاد اما اگر یک سر به بازار بازی‌های سوییچ بزنیم میبینیم که همچین بازیایی جزء تولیدات اصلی اونجا حساب میشن و با اینکه در دنیا پرفروش‌ترین کنسول نینتدو سوییچه، ما هنوز هم عشق پلی‌استیشن و گرافیکیم و معیار قیمت‌گذاریمون همونه.
      در نهایت این ناشر و فروگاه اینترنتیه که قیمت رو تایین میکنه با احتساب حق نشر و دستمزد و درصد و مالیات، در نهایت به یک درآمد منطقی برسه تا بتونه بازهم تو این زمینه کار کنه و به مسیرش ادامه بده.
      و نکته آخر اینکه حمایت همیشه مادی نیست و همینکه برای کار وطنی ارزش قایل بشیم خودش خیلیه.

      ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *