چهارشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۹
خانه / اختصاصی / خاک و خون | بررسی بازی موبایلی «خاک»

خاک و خون | بررسی بازی موبایلی «خاک»

یکی از تکنیک‌های جذاب برای ساخت بازی ویدیویی، استفاده از موضوعات واقعی و تاریخی است. در ژانر بازی‌های تیراندازی، نمونه‌های مختلفی در مورد جنگ جهانی اول یا ویتنام و جنگ‌های منطقه خاورمیانه ساخته شده‌اند. استودیو گونای با انتخاب موضوع تروریست‌های داعش برای ساخت بازی خاک، پا در همین مسیر گذاشته است.

اولین نکته مثبت بازی، امکان انتخاب بین سه زبان ترکی، فارسی و انگلیسی است. ترکی که بلد نبودیم، اما به سازندگان اطمینان می‌کنیم، چون خودشان اهل ارومیه هستند. اما آنقدری که انگلیسی را می‌فهمم، دیدم که فهرست بندی و توضیحات در برگردان به انگلیسی، کاملا درست و منطقی هستند که بسیار جای تشکر دارد.

بازی اندرویی ایرانی اکشن تیراندازی خاک
نمایی از صحنه تیراندازی از بالای منبع آب در بازی ایرانی خاک

شروع بازی با یک صحنه نمایشی و یک آهنگ بسیار هیجانی بود که پس از چند ثانیه قطع شد و صفحه‌ای سیاه آمد که نوشته بود: با ضربه زدن به صفحه، چاقو را بگیرید. گفتم به‌به، بالاخره یک بازی پیدا شد که راهنما دارد. صفحه را لمس کردم که به بازی ادامه بدهم؛ دیدم که نه، فقط نوشته شروع مجدد؛ دوباره شروع کردم، اما این دفعه می‌دانستم که چاقو را چطور بگیرم؛ خوشحال از این کشف، بعد از سه ثانیه دوباره صفحه سیاه شد، این‌بار با نوشته جدیدی که توضیح می‌داد چه کار دیگری باید می‌کردم. این موضوع همین‌طور تا انتهای بازی بود که یا باید به روش نامعلومی حدس می‌زدم چه کار کنم، یا باید می‌مردم (در بازی) تا راهنمایی ظاهر شود. بدترین مشکل خاک، این عدم وجود راهنما بود!

کارخراب‌کن بعدی، دیالوگ‌های فوق‌العاده خنک بود. اصلا نه حس داشت، نه جمله‌ها واقعی بودند. انگار یک کار اضافه و جانبی تلقی شده بود و فقط در انتها، برای خالی نبودن عریضه، نوشته شده بودند. تعدادی از دیالوگ‌ها هم تکرار می شدند؛ با توجه به اینکه دیالوگ‌ها، بازپخش یک فایل صوتی ثابت بودند، پس از مدتی، بسیار جلوه مضحکی پیدا می‌کردند.

بازی ایرانی اکشن تیراندازی اندرویدی خاک
نمایی از مرحله فرار مخفیانه در بازی ایرانی خاک

اگر از این دو مورد بگذریم، در بقیه زمینه‌ها، خاک عملکرد موفقی داشته است. در باب گرافیک، باید گفت که واقعا خوب کار شده؛ نقشه‌ها و طراحی محیط و فضا با دقت انجام شده و حس بازی را خوب منتقل می‌کند. استفاده از مسیرهای خاکی و بناهای تخریب شده و تم رنگ خاکی که کل بازی را در بر دارد (اسم بازی خاک است) یک لایه هنری به آن اضافه کرده است.

مکانیک‌های خاک، خیلی سالم از آب درآمده‌اند و به قولی، کدنویسی محصول قوی پیاده شده است. هیچ ناراحتی یا اشکالی در کنترل‌ها یا نشانه‌گیری یا فیزیک بازی نیست. استفاده از سلاح و اتومبیل با کنترل‌های پویا و دقیقی همراه است که به بازیکن اجازه می‌دهد محاسبه و دقت کند و از بازی‌کردن، بیشتر لذت ببرد. در کنار این موضوع، تنوع ماموریت‌ها و فعالیت‌های موجود در این محصول، از خطی‌شدن جلوگیری می‌کند و هر مرحله، بازیکن را به چالشی جدید می‌کشد. اما امان از روزی که یک قدم مانده به پایان مرحله کشته شوید، آنجاست که متوجه می‌شوید بازی هیچ محل اطمینان یا چک پوینتی ندارد و شما باید مرحله را از ابتدا شروع کنید.

موسیقی بازی خوب است؛ هم موسیقی فهرست اصلی و هم موسیقی مراحل که با افت و خیزهای مناسب و تم سینمایی، لذت بازی را بیشتر می‌کند. نکته جالبی که خاک داشت، سیستم درآمدزایی آن بود: برای تکرار هر مرحله، یکی از جان‌های بازیکن کسر می‌شود که به‌صورت پیش‌فرض روی ۱۰ قرار دارد. بعد از اینکه جانتان تمام شد، گزینه‌های متنوع و جالبی برای دریافت جان اضافی دارید. هرچند که در قبال هزینه کامل بازی، توقع به‌روز رسانی‌های بیشتر و ادامه مراحل برای همین نسخه و نه در قالب یک بازی جدا یا خاک ۲ را خواهیم داشت.

اگر طرفدار محصولات اکشن و تیراندازی هستید، خاک را امتحان کنید.

شاید برایتان جذاب باشد

بازی DeLight: The Journey Home

بازی DeLight: The Journey Home برروی گوشی‌های هوشمند منتشر شد

استودیوی وکسپلور (Wexplore) همان‌طور که در گذشته وعده داده بود، امروز بازی جالب DeLight: The …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *