جمعه، ۸ اسفند ۱۳۹۹
خانه / اختصاصی / مصاحبه با سازنده بازی سفیر عشق | آیا سفیر به مقصد رسید؟

مصاحبه با سازنده بازی سفیر عشق | آیا سفیر به مقصد رسید؟

زمان‌سنج سایت رسمی بازی «سفیر عشق» بالاخره دیروز در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۹ صفر شد. این یعنی، سفیر به بازار آمد. حال ما می‌خواهیم از فرصت استفاده کرده و به مناسبت صفر شدن تایمر، متن مصاحبه‌ای را که اخیرا با آقای عماد رحمانی توسط تیم رسانه‌ی گیم اسکن انجام شده، منتشر کنیم. در این مصاحبه سعی کرده‌ایم از پرسش‌هایی که جواب مشخصی دارند یا پیش از این چندین بار پرسیده شده‌اند تا حد امکان چشم‌پوشی کنیم. آقای رحمانی به نکات جالبی در خصوص انتشار و چشم‌انداز یک ساله‌ی سفیر عشق اشاره می‌کنند. همچنین باید ذکر کنیم که رسانا شکوه کویر مثل همیشه با گیم اسکن همکاری خوبی کردند و خیلی سریع‌تر از آنچه فکر می‌کردیم سوالات را پاسخ دادند. پس همراه گیم اسکن باشید تا بیشتر درباره‌ی ابعاد ساخت یکی از بزرگ‌ترین آثار رایانه‌ای ایرانی بدانیم.

سلام و وقت بخیر و خدا قوت. جهت شروع صحبت، لطفا درباره‌ی شرکت رسانا شکوه کویر برای خوانندگان گیم اسکن معرفی و توضیحی ارائه بفرمایید.

سلام عرض می‌کنم. وقت شما بخیر. شرکت رسانا شکوه کویر، از سال ۱۳۸۸ با بازی «قتل در کوچه‌های تهران» فرآیند کارش را آغاز کرد و از سال ۱۳۹۰ به‌صورت رسمی تا به امروز، مشغول تولید بوده و هست. بنده عماد رحمانی، مدیرعامل شرکت هستم. تا الان ۱۸ اثر ساخته و منتشر کرده‌ایم که ۱۲تای آن‌ها توسط ناشرینی از انگلستان، سوئد و کانادا عرضه‌ی بین‌المللی هم داشته‌اند.

از دست ندهید: اطلاعاتی تازه از بازی سفیر عشق منتشر شد + ویدیو اختصاصی

در سابقه‌ی رسانا شکوه کویر، محصولات زیادی دیده می‌شوند، شما کدام محصول تولیدی را گل سر سبد می‌دانید؟

به نظر من هر محصولی، تجربه‌ی خاص خودش را داشته حتی عناوینی که شکست خورده‌اند. ما بیش از ۴۰ جایزه‌ی داخلی و دو جایزه خارجی دریافت کرده‌ایم که نشان می‌دهند محصولات موفق شرکت کم نبوده‌اند. من به خاطر علاقه‌ای که به فضاهای کارآگاهی دارم، سه‌گانه‌ی قتل در کوچه‌های تهران شامل ۱ و۲ و شیطان در پایتخت را از همه بیشتر می‌پسندم.

چشم‌انداز رسانا شکوه کویر برای سال‌های آینده چیست؟ آیا به حرکت در مسیر نسل ۹ و واقعیت مجازی فکر می‌کنید؟

نگاه ما به آینده، بسیار جدی است. هدف ما، پس از چهار سال تلاش بی‌وقفه برای بازی سفیر عشق، رسیدن به حداقل بازار بین‌المللی نبود. ما می‌خواستیم رسیدن به این استاندارد، آغاز یک مسیر باشد. به‌زودی عناوین خیلی جدی‌تری را شروع یا عرضه خواهیم کرد و قطعا دوست داریم در بازار خارجی برای خودمان جا باز کنیم.

خب برویم سراغ محصول پرآوازه‌ی این روزهای بازار داخلی «سفیر عشق». بین سفیر عشق و Cyberpunk 2077 شباهت زیاد است: هر دو تاخیرهای زیادی داشته‌اند، حداقل سیستم پیشنهادی برای هر دو بازی یکسان بود، قرار بود هر دو بازی در یک تاریخ منتشر شوند که البته سفیر عشق روی رقیب خارجی را کم کرد و بازهم انتشار را عقب انداخت، هر دو بازی، مدت طولانی در فرآیند ساخت قرار داشته‌اند و در نهایت هر دو محصول قرار است نقطه عطفی برای صنعت باشند، یکی در ابعاد بین‌المللی و دیگری در ابعاد ملی.

حال بفرمایید ایده‌ی بازی از کجا آمده؟

در رابطه با این سوال (با خنده) مقایسه‌ی بین سفیر و سایبرپانک مقایسه بین فیل و فنجان است. شوخی با نمکی بود! بله، سفیر عشق تاخیرهای زیادی داشت به این علت که می‌خواستیم به حداکثر کیفیت برسیم و این کار، مستلزم تلاش بسیار زیادی بود. بازی دوبار از ابتدا Remake شد. یعنی یک جا برگشتیم به نقطه‌ی صفر و کار را دوباره آغاز کردیم. کل تیم تغییر کرد و کل کارهایی که شده بود را اصطلاحاً دور ریختیم. اما در نهایت به خروجی خیلی خوبی رسیدیم و این فنداسیونی جدی است. من معتقدم سفیر عشق به عنوان یک محصول داخلی، سال‌ها از بازار ایران جلوتر است. البته ما در چند سال اخیر، عناوین بسیار خوبی مثل فرزندان مورتا، The Sojourn و What Happened را داشته‌ایم و نمی‌خواهم آن‌ها را زیر سوال ببرم. اما نگاه ما و سبکی که وارد آن شدیم و رسیدن به استاندارد در این مسیر، کمی متفاوت بود و خوشحالم که توانستیم این کار را انجام بدهیم.

آیا ایده کاملا داخلی بوده یا توسط اسپانسر یا نهاد خاصی مطرح شده؟

ایده کاملا داخلی بوده. من و آقای جعفری، تهیه‌کننده‌ی عزیز و زحمت‌کش، باهم کار را استارت زدیم و کار سفارشی نبود. همدلی و نگاه به این محتوا و علاقه‌ی شخصی من و جناب آقای جعفری بود. ایشان واقعا تلاش کردند تا کار از نظر مالی محقق شود. با این‌که زمان زیادی برای تولید برد.

در مورد تیم نویسندگی و تحقیق بازی توضیحی بدهید.

نویسنده این اثر، خودم (عماد رحمانی) هستم. اما چون کار، پایه‌ی تاریخی و مذهبی-اسلامی داشت لازم بود در کنار متقن و درست بودن، خطوط قرمز را هم رعایت کند و در عین حال بی‌طرف باشد و خودِ روایت از خودش، شخصیت به جا بگذارد. کسانی که با قلم بنده آشنا هستند می‌دانند که همیشه سعی کرده‌ام در دایره‌ی انصاف حرکت بکنم و موضوعات گل‌درشت بیان نشوند و اگر قرار است حرفی زده شود در لایه‌های دوم و سوم محتوا قرار بگیرد. سفیر در وحله‌ی اول، یک بازی سرگرم‌کننده، در مرحله‌ی دوم یک بازی پرتنش و جذاب است و در مرحله‌ی سوم یک روایت تاریخی متقن را با اسناد و مدارک بسیار زیاد مطرح می‌کند. فکر می‌کنم این جنس قصه‌گویی برای مخاطب جذاب خواهد بود.

سفیر عشق تا چه حد از لحاظ تاریخی به اسناد وفادار است؟

سفیر از لحاظ تاریخی، کاری کاملا مستند است. بیش از ۱۰۰۰ صفحه تحقیقات جدی پشت این کار هست. تاییدیه‌های زیادی گرفته‌ایم. هدف ما بیان مسئله‌ای است که خیلی جانبدارانه نیست: آزادی و آزادگی، ظلم ستیزی، فرار از زورگویی. این‌ها همه فلسفه‌ی حماسه‌ی عاشوراست و فکر می‌کنم این حماسه زنده و فارغ از مذهب و نگاه مذهبی و دینی است. به نظر من، این مسائل، اوج مفاهیم اخلاقی و از نگاه انسانی و مبارزه با ظلم هستند. سفیر عشق بر این خط حرکت می‌کند.

آیا می‌شود بین دیدگاه شما به این بازی و روندی که مجموعه‌ی Assassin’s Creed طی این سال‌ها سیر کرده، شباهتی پیدا کرد؟ قرار دادن شخصیت‌های داستانی در بسترهای تاریخی و ارائه نگاهی تازه به تاریخ.

(با خنده) قطعا می‌شود چنین شباهتی را پیدا کرد. همان‌طور که همه‌ی دوستان حتی خود آیدین عزیز می‌داند، نگاه من در بازی‌سازی، قصه‌گویی در کلان‌ترین سطح و شکل دادن به یک فرنچایز جدی بوده است. به جرات می‌توانم بگویم سفیر عشق (مثل مجموعه‌ی اسسین) حداقل نسخه‌ی دوم و سوم خواهد داشت. نسخه‌ی دوم در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پیشرفت تولید داشته و از این به بعد با تاریخ‌های دقیق‌تر و سریع‌تری عرضه خواهد شد.

از تیم سازنده بگویید. چند نفر و با چه مسئولیت‌هایی روی پروژه کار می‌کردند؟ با وجود تاخیرها آیا همچنان عملکرد تیم به قوت خود باقی بود؟

در کل، حدود ۲۵ نفر روی این پروژه کار کرده‌اند. در حال حاضر تیم RSK (رسانا شکوه کویر) ۱۹ نفر هستند که به‌صورت متمرکز و مستقر کار را پیش می‌برند. عده‌ای هم در قالب فریلنس به ما کمک می‌کنند. عملکرد تیم به قوت خود باقی مانده و خواهد ماند. همان‎طور که گفتم در حال حاضر، دو پروژه‌ی دیگر در حال تولید هستند.

درباره‌ی موتور بازی و اگر نقطه‌ی فنی برجسته و خاصی وجود دارد توضیحاتی بفرمایید.

موتور بازی Unreal Engine 4 است و به لطف توانمندی‌های بی‌نظیر این موتور، اتفاقات خوبی به‌ویژه از لحاظ بصری در این پروژه رخ داده است. پروژه‌ای بهینه، تمیز و استاندارد.

آیا سخت‌افزار پیشنهادی بازی، حداقل مورد نیاز است؟

بله. با آن سخت‌افزار می‌توانید بازی را روی حالت متوسط (Medium) تجربه کنید. با توجه به این‌که تا به حال، حداکثر سیستم مورد نظر یا سیستم پیشنهادی اعلام نشده باید گفت برای بهترین تجربه‌ی سفیر عشق، پردازنده Core i5، به همراه ۸ گیگابایت رم و گرافیک ۹۸۰Ti را پیشنهاد می‌کنیم.

سفیر عشق

وضعیت نشر بین‌المللی چطور است؟ روی استیم؟ آینده‌ی انتشار برای کنسول قطعی/ممکن است؟

بله در حال انجام مذاکرات هستیم و انتشار خارجی قطعی است.

چرا انتشار فیزیکی؟ فقط قرار است نسخه فیزیکی باشد و امکان دانلود آن از طریق بسترهای دیجیتال ممکن نخواهد بود؟

نه، فقط فیزیکی نخواهد بود. بعد از مدتی، نسخه‌ی دیجیتال هم منتشر و بستر فروش به شکل تبلیغات معرفی خواهد شد.

پیش‌بینی حجم فروش بازی از دیدگاه شما چقدر است؟

متاسفانه بازار بازی‌های رایانه‌ای در ایران از بین رفته. عدم حمایت و بی‌دقتی و خودکم‌بینی که «ما نمی‌توانیم در ایران بازی خوب تولید کنیم» منجر به از بین رفتن بازار PC شده است. اما به شما قول می‌دهم با توجه به برنامه‌ریزی درستی که برای این بازی انجام شده و کیفیتی که مورد تایید مخاطبین و منتقدینی که کار را تجربه کرده‌اند بوده، امیدوارم فروش معقولی داشته باشیم.

آیا رسانا شکوه کویر برنامه‌ای برای پشتیبانی محصول در نظر گرفته است؟ ارائه‌ی به‌روزرسانی و بهبودها یا تولید بسته‌های الحاقی که دیگر این روزها در تمام جهان جا افتاده است.

بله و سعی خواهیم کرد که اتفاق‌های خوبی رقم بزنیم. قطعا به‌روزرسانی خواهیم داشت. در رابطه با بسته‌ی الحاقی در ایران این اتفاق نخواهد افتاد و فقط برای نسخه‌ی بین‌المللی، دوتا Expansion برای کار عرضه خواهند شد.

درباره‌ی موسیقی بازی هم کمی برایمان بگویید. در مورد آهنگ‌ساز(ان)، تعداد ترک‌ها، برنامه برای انتشار ترک‌ها و این‌که آیا به نظر شما آهنگ‌های بازی در ذهنمان خواهند ماند؟

آهنگ‌ساز بازی، شاهین پژهان، آهنگ‌ساز جوان و بسیار خوب ماست. برای اولین بار، یک صداگذاری جدی را در محصولی ایرانی شاهد خواهیم بود. در سفیر عشق روی مقوله‌ی صوت و جلوه‌های صوتی، حرکتی خیلی جدی و درست انجام شده و فکر می‌کنم اتفاق‌های خوبی خواهند افتاد.

آیا پوشش رسانه‌ای سفیر عشق شامل همکاری با استریمرها هم خواهد بود؟

قطعا دوست داریم با استریمرها کار کنیم. اما ترجیح می‌دهم در فضای یوتیوب (با خنده) کار پخش نشود تا مشکلی برای انتشار بین‌المللی به وجود نیاید. اما امیدواریم کار موردپسند این دوستان باشد.

سخت‌ترین مشکل در مسیر ساخت سفیر عشق چه بود؟

کسب دانش. کسب دانش و رسیدن به استاندارد روز دنیا کار سختی بود. اما ما تمام تلاشمان را کردیم و امیدواریم که نتیجه‌ی خوبی داشته باشد و شما هم از بازی لذت ببرید.

خدا قوت. خسته نباشید. امیدواریم این بازی جذاب، انتشار مرتب، فروش خوب و استقبالی عالی داشته باشد و بتواند تبدیل به نامی ماندگار در تاریخچه‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی داخلی شود. تیم گیم اسکن بی‌صبرانه منتظر است تا سفیر عشق را تجربه کند.

من هم از شما و وقتی که به بنده دادید سپاسگزارم. امیدوارم از بازی لذت ببرید. این ماحصل تلاش من و دوستانم است. بعد از سفیر عشق بازهم منتظر عناوین جدید ما باشید. پیشنهاد می‌کنم بچه‌های رسانه، نسخه‌ی خارجی سفیر را تجربه کنند، چون کمی متفاوت خواهد بود؛ با توجه به این‌که یک سری مفاهیم در ایران نیاز به تکرار نداشتند اما شاید برای تجربه‌ی بهتر در بازار خارجی لازم باشند. خیلی ممنونم و پایدار باشید.

نظر شما کاربران گیم اسکن درباره‌ی سوال و جواب‌های این مصاحبه چیست؟ در مورد خود بازی چطور؟ آیا سفیر عشق را تجربه خواهید کرد؟ به نظر شما آیا این محصول می‌تواند نامی ماندگار و اثری پرافتخار باشد؟ نظرات خودتان را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.  

+۳۴

شاید برایتان جذاب باشد

فواید شناختی انجام بازی های رایانه ای

فواید شناختی انجام بازی های رایانه ای

وب‌سایت فهم بازی در راستای تحقق یکی از مهمترین کارکردهای خود یعنی ترویج و ارتقاء …

۳۲ نظر

  1. مصاحبه تون عالی بود اطلاعات دادین هیچجا نبود

  2. ما هم امیدواریم بالآخره بازیهای ایرانی موفق بشن

  3. ما بالاخره نفهمیدیم بازی عرضه شد نشد کجا عرضه شده چجوری میشه تهیه کرد.
    بعد خداوکیلی برید سراغ بازی های جنون سیاه و سوجورن (سرگذشت) و فرزندان مورتا و شبگرد و what happened که هیچ کدوم توی کلاینت های داخلی مثل هیولا عرضه نشدن
    فکر کنم اصلا میتونید یه مقاله با نام «چه بلایی سر جنون سیاه اومد» بنویسید چون این بازی توسط «گردو» به صورت خراب عرضه شد که روی هیچ سیستمی نصب نمیشد و کاملا بازی به فراموشی سپرده شد

    • بازی توی هفته‌ی آینده به صورت فیزیکی میره روی دیجیکالا و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی

      بعد از یک مدت هم از طریق سایت خودش به صورت مستقیم فروش دیجیتال داره
      به صورت محدود نسخه‌هایی برای افراد ارسال شده ولی برای دسترسی عمومی احتمالا هنوز یک هفته دیگه زمان میبره

    • در مورد اون بازیایی که میگی داخلی منتشر نشدن

      اول بگو که بریم سراغشون ینی چی؟ بررسی؟

      دوم اینکه فرزندان مورتا روی فروشگاه داخلی عرضه شده
      شبگرد هم زمانی اومد که هنوز این فروشگاه‌ها نبودن، بعدشم دیگه سازنده قصد انتشار مجدد نداشت

      در مورد اونایی هم که کلا انتشار داخلی نداشتن: توی مقاله‌ی بررسی بازی What Happened توضیح دادیم که چرا این اتفاق نیوفتاده

  4. دمتون گرم به بازی های ایرانی اهمیت می دید و مصاحبه بیستی بود

  5. مصاحبه خوبی بود
    منتظریم بازی بیاد توی فروشگاه های زنجیره ای مثل کورورش اینا که بخریم

  6. ارزومندیم همینطورکه میگن یه دستاوردی برای صنعت بازی داخل باشه

  7. کاش مث بقیه بازی های ایرانی فقط شعار توپ و عالی بودن نباشه و عمل بازی مث حرفشون باشه

  8. من هنوز ندیدم سفیرو توی فروشگاهها !!

  9. سلام سفیر عشق در فروشگاه دیجی کالا و ربیع موجود شده می تونید تهیه کنید قرار بود بررسی کنید ممنون از سایت خوبتون

  10. من هنوز بازی نکردم ولی حتما نسخه تهیه میکنم و بازی میکنم ولی واقعا دلم میخواد ما حتی به تاریخ قبل از اسلام هم برویم و بجای اینکه کشؤر های دیگه برا ما تاریخ تقلبی و با کلی تحریف بسازند خودمان بازیی بسازیم که باعث افتخارمون باشه فقط من یک سوال دارم از شما که چرا اکثرا به تاریخ قبل از اسلام ما توجهی ندارند و بهونه ای دست کشور های بدون تمدن میدهیم که هرچه بخواهند در باره تاریخ ما بسازند؟

    • احتمالا از این به بعد تلاششون اینه که بسازن بازیسازهای ایرانی

    • یکی از علت‌هایی که کار درباره‌ی دوره‌ی باستان رو سخت می‌کنه کم بودن منابع دقیق و یک دسته و این مسئله باعث میشه تولید اثر مرتبط با اون دوران نیازمند تحقیق سنگین باشه که کار هر کسی نیست

  11. دوستان و عزیزان

    بازی به زودی عرضه‌ی دیجیتالی خواهد شد انشالا

  12. بازی به کامپیوتر هم میخوره چون تو دیجی کالا میزنم مخصوص ps هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *