پنجشنبه، ۷ مرداد ۱۴۰۰
خانه / اختصاصی / بازی‌ها روی استیم چقدر فروش دارند؟

بازی‌ها روی استیم چقدر فروش دارند؟

مگر می‌شود تا حالا اصلا به میزان فروش یک بازی فکر نکرده باشیم؟ مگر می‌شود هر دفعه که درباره‌ی آمار فروش و اعداد و ارقام خبری منتشر می‌شود، سریع دست به ماشین حساب نبریم و با یک ضرب و تقسیم به این نتیجه نرسیم که «پووووووف چه همه پووووووول!!» نمی‌شود منکر شد که لذت محاسبه‌ی حدودی سود فروش یک بازی چیزی شبیه به شمردن مقدار زیادی اسکناس است. با این‌که از هیچکدام این دو، چیزی عایدمان نمی‌شود، اما «حال» می‌دهد. امروز در گیم اسکن می‌خواهیم با روش‌هایی برای رسیدن به تعداد حدودی فروش و نهایتا میزان حدودی سود بازی‌های روی استیم آشنا شویم. مقاله‌ی پیش رو، حاصل جمع بین سه مقاله‌ی خارجی درباره‌ی آمار و اطلاعات روی استیم است. از این سه متن، دو تا تحقیقی و تحلیلی هستند که توسط افراد محقق و با تجربه تهیه شده‌اند. متن حاصل، ترکیبی از ترجمه‌ی قطعات منتخب این سه نوشته به‌صورت آزاد و همراه با توضیحات اضافه است. برویم ببینیم «یک مَن ماست چقدر کَره داره!»

استیم چقدر پول در می آورد؟

بازی‌های استیم چقدر فروش دارند؟

سلام. اسم من کارل کانتوس (Karl Kontus) است. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم بازی‌های روی استیم چقدر فروش دارند؛ در کلِ بازه‌ای که روی استیم بوده‌اند چقدر عواید مالی داشته‌اند؟ آیا همان‌قدری که شنیده‌ایم کم است؟ من می‌خواهم تمام بازی‌های استیم را بررسی کنم و بعد به‌طور خاص به سراغ عناوین مستقل بروم تا ببینم میزان فروش در تناسب با سبک محصول چه تفاوتی می‌کند.

عایدی مالی بازی‌های استیم

دنیای صنعت بازی‌های مستقل، معروف به چالشی بودن است و معمولا خیلی درآمدزا نیست. این صنعت، همواره رقابتی بوده و در طول عمرش از طرف اکثریت مخاطبین، خیلی تقاضا نداشته است. علاوه بر این‌ها، بسیاری از تیم‌های مستقل از شرایط مالی خیلی بالا برخوردار نیستند و برای کسب موفقیت بیشتر پا در مسیر ساخت می‌گذارند.

توسعه‌دهندگان مستقل، معمولا برای توجه به ابعاد کسب و کار و بازاریابی، وقت کافی صرف نمی‌کنند. بودجه‌های پایین برای بازاریابی و عدم اختصاص دادن وقت کافی به آن باعث می‌شود مشتریان بالقوه هیچ‌وقت حتی اسم محصول تولید شده را هم نشنوند. این مقاله می‌خواهد ببیند آیا آمار و داده‌ها هم این ادعا را ثابت می‌کنند یا نه.

بیشتر بخوانید:

من برای این تحقیق، حدود ۳۱،۰۰۰ بازی را روی استیم مورد بررسی قرار دادم و آن‌ها را بر اساس درصد فروش، دسته‌بندی کرده و در قالب نمودار پایین ارائه کرده‌ام.

نمودار درآمد استیم از بازی ها
  • ۱۳ درصد از بازی‌های استیم (پایین نمودار) رایگان هستند.
  • ۱۴ درصد از بازی‌های پولی در طول کل عمر انتشار خود، کمتر از ۱۰۰۰ دلار فروخته‌اند.
  • تقریبا نیمی از بازی‌های استیم، هیچ‌وقت بیشتر از ۵۰۰۰ دلار فروش نداشته‌اند.
  • فقط ۲۵ درصد از بازی‌ها توانسته‌اند به فروش بیشتر از ۵۰،۰۰۰ دلار برسند.
  • ۱ درصد بالای بازی‌ها (تقریبا ۳۱۰۰ تا) روی استیم به فروش بیش از ۴۳۰،۰۰۰ دلار رسیده‌اند. این‌ها بازی‌های مستقل فوق موفق و عناوین AA و AAA هستند.
  • یک درصد بالاییِ بازی‌ها بیش از ۲۵،۰۰۰،۰۰۰ دلار روی استیم فروش داشته‌اند.

انتظارات عواید مالی برای بازی‌های بدون ناشر روی استیم

داده‌های بالا به خوبی نمایانگر این هستند که صنعت گیم، چقدر بی‌رحم است اما چقدر خوب است اگر جزء ۱ درصد بالای نمودار باشیم. البته این ۱ درصدِ بالا شامل بازی‌های AA و AAA هستند که بعضا تا ۱۰۰ میلیون دلار بودجه‌ی ساخت و بازاریابی دارند. می‌خواستم ببینم اگر فقط بازی‌های مستقل بدون ناشر را در نظر بگیریم، این اعداد چه تغییری می‌کنند. این کار جامعه‌ی آماری ما را کم می‌کند و تعداد بازی‌ها می‌شود حدود ۲۱،۰۰۰ تا. شکل نمودار تقریبا ثابت می‌ماند ولی اعداد و ارقام حسابی عوض می‌شوند.

نمودار درآمد میانگین پلتفرم استیم از فروش بازی ها
  • ۵۰ درصد پایین نمودار کمتر از ۵۰۰۰ دلار فروش دارند.
  • ۲۵ درصد بالای نمودارِ بازی‌های بدون ناشر روی استیم، در مقایسه با نمودار قبلی، تقریبا عواید مالی نصف دارند: ۲۶،۰۰۰ دلار. باید در چهار دهک بالایی نمودار قرار بگیرید تا بتوانید از این مبلغ بیشتر بفروشید.
  • ۱۴ درصد بالایی مرز عبور از ۱۰۰،۰۰۰ دلار عایدی مالی هستند. حدود ۳۰۰۰ تا بازی بدون ناشر روی استیم بیشتر از ۱۰۰،۰۰۰ دلار دریافتی داشته‌اند. این عدد از تصور من بیشتر بود. استیم ۱۷ سال است که شروع به کار کرده اما قسمت اعظم بازی‌هایش در ۶-۵ سال گذشته منتشر شده‌اند. این یعنی، سالیانه ۵۰۰ بازی مستقل که به سود بیش از ۱۰۰،۰۰۰ دلار رسیده‌اند. آمار بدی نیست!
  • ۱۰ درصد بالای نمودار، بیشتر از ۱۸۷،۰۰۰ دلار فروخته‌اند.
  • ۱ درصد بالایی بازی‌های مستقل، بیش از ۷،۰۰۰،۰۰۰ دلار فروخته‌اند؛ تقریبا ۲۰۰ عنوان بدون ناشر. این‌ها محصولات فوق‌العاده شناخته شده مثل Subnautica و Rimworld هستند که بالای ۱۰۰ میلیون دلار عواید مالی داشته‌اند. همچنین بازی‌های مثل Plague Inc.، Don’t Starve، Orcs Must Die! 2 و … هم هستند که هر کدام میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده‌اند. معدودی از این عناوین تولید شده توسط تیم‌های کمتر از پنج نفرند، اما تقریبا هیچ تیمی بین سازندگان این محصولات، بیشتر از ۴۰ نفر عضو نداشته است. این یعنی، ۱۷۵،۰۰۰ دلار به ازای هر کارمند و بعضا میلیون‌ها دلار به ازای هر کارمند.
بازی های استیم چقدر بر اساس سبک شان پول در می آورند

آیا فروش با سبک بازی در ارتباط است؟

بررسی توزیع آمار فروش بر اساس سبک محصول، الگوهای جالبی را نمایان می‌کند.

بسیاری از بازی‌های آنلاین دسته جمعی، رایگان هستند و طبیعتا در این نمودار لحاظ نشده‌اند. بازی‌های تفننی هم معمولا درآمد اصلیشان از خریدهای درون برنامه‌ای است و قیمت فروش بسیار پایینی (معمولا ۹۹ سنت) دارند. وقتی به مدل‌های استانداردتر نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که نقش آفرینی، شبیه‌سازی و استراتژی‌ها بیشترین فروش را میان محصولات مستقل دارند.

مطالب مرتبط:

حتی بین نقش آفرینی‌ها هم که بالاترین فروش را دارند فقط ۳۰ درصد عناوین، بیشتر از ۵۰،۰۰۰ دلار می‌فروشند و بیشتر از نیمی از آن‌ها هیچ‌وقت به سودی بالاتر از ۱۰،۰۰۰ دلار نمی‌رسند.

درآمد بازی های مستقل از استیم

نتایج

کسب درآمدهای درشت از طریق بازی‌سازی برای یک توسعه‌دهنده‌ی مستقل، کاری فوق‌العاده دشوار است. توجه کنید که این آمار و اعداد، درآمدهای ناخالص هستند. این اعداد مربوط به قبل از تخفیف خوردن‌ها، پس دادن بازی‌ها و ۳۰ درصدی است که استیم از فروش برمی‌دارد و تازه بعد از این‌ها می‌رسیم به مالیات!

با تمام این تفاسیر، بازی‌های مستقل بالای نمودار نه تنها توانسته‌اند عواید مالی خیلی خوبی به‌دست بیاورند، بلکه خودشان تبدیل به بسترهایی برای انتشار گیم‌های بعدی شده‌اند. رسیدن به ۱۰ درصد بالای نمودار فقط در گرو شانس نیست، بلکه مجموعه‌ای از مراحل و پروتکل‌های بسیار متقن وجود دارند که معمولا  بسیاری از توسعه‌دهندگان مستقل از کنار آن‌ها بی‌تفاوت رد می‌شوند. یکی از این مراحل، انجام تحقیقات بازاریابی و ارزیابی فعالیت رقباست تا مشخص شود مصرف‌کنندگان چه می‌خواهند، بازار چه چیزهایی کم دارد و کدام رفتارهای توسعه‌دهندگان رده اولی، صحیح و لازم الاجرا هستند.

توسعه‌دهندگان مستقلی که به موفقیت رسیده‌اند، معمولا به‌صورت پایدار موفق عمل کرده و تمام ابعاد ساخت را مورد توجه قرار داده‌اند، در تیم‌هایشان مجموعه‌ای از فنون و مهارت‌های مختلف دارند، کمپین‌های تبلیغاتی کامل دارند و برای اجرای آن‌ها تلاش و دقت می‌کنند. پس تقریبا به‌طور خلاصه، برخی خصوصیات تیم‌های مستقل موفق را برایتان گفتم.

رسیدن به عدد تقریبی فروش بازی روی استیم با توجه به نظرات کاربران

آمار فروش استیم، معمولا در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد، فقط شرکت Valve و بازی‌ساز و ناشر یک محصول به آن‌ها دسترسی دارند. اما روش‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌شود به عدد تقریبی خریداران یک محصول رسید. یکی از این روش‌ها بررسی تعداد نظرات ثبت شده توسط بازیکن‌هاست.

سیمون کارلس (Simon Carless) از فعالان صنعت گیم با ۲۰ سال سابقه و مدیر اجرایی کنفرانس توسعه‌دهندگان گیم (Game Developers Conference) است. او مقاله‌ای نوشته درباره‌ی این‌که چطور با شمردن تعداد نظرات کاربران در استیم به عدد تقریبی خریداران یک محصول برسیم. کارلس با استفاده از آمار و اطلاعات فروش ۲۳۷ بازی که به‌طور مستقیم توسط سازندگان در اختیارش قرار داده شده، معیاری به نام «عدد جدید باکس‌لایتر» را معرفی می‌کند که در واقع، دامنه‌ای از ضرایب بین عدد فروش و عدد نظرات ثبت شده توسط بازیکن‌هاست.

وجود صفت «جدید» در این عنوان به خاطر این است که از زمانی که اولین بار مایک باکس‌لایتر این عدد را معرفی کرد تا به امروز استیم رابط کاربری‌اش را عوض کرده و این مسئله روی آمار بازی‌ها تاثیر داشته است. در حال حاضر، پس از چند ساعت که بازیکن یک محصول را بازی می‌کند، استیم پیامی نمایش و پیشنهاد می‌دهد که مخاطب نظر ثبت کند. این قضیه روی نسبت میزان فروش و تعداد نظرات ثبت شده موثر بوده و برای همین کارلس آن را در نظر گرفته است.

کارلس به این نتیجه رسیده که به‌طور میانگین، به ازای هر ۶۳ خریدار، یک نظر برای محصول روی استیم ثبت می‌شود. دامنه‌ی این آمار گسترده است: در یک طرف، بازی‌هایی را داریم که هزاران نظر برایشان ثبت شده و در طرف دیگر، عناوینی هستند که به ازای هر ۲۰۰ فروش یک نظر دریافت کرده‌اند.

سن محصول (از زمان انتشار تا الان) هم روی این ضریب موثر است. عناوینی که قبل از سال ۲۰۱۷ منتشر شده‌اند در مقایسه با جدیدترها نظرات کمتری دارند و از ۲۰۱۷ به بعد، هر سال میانگین نسبت فروش به ثبت نظر، کاهش یافته که به معنی بیشتر شدن تعداد نظرات ثبتی است. عدد جدید باکس‌لایتر برای محصولاتی که در ۲۰۲۰ منتشر شده‌اند، تقریبا برابر با یک نظر به ازای هر ۴۱ خرید است.

نمودار نسبت فروش به نقد استیم

نتیجه‌ی تمام این محاسبات، این است که می‌توان با ضرب کردن تعداد نظرات ثبت شده برای یک محصول در عدد جدید باکس‌لایتر به میزان حدودی فروش آن رسید. البته نتیجه‌ی این ضرب، بسیار کلی و حدودی است و نمی‌شود بر اساس آن، سود یا درآمد یک بازی را محاسبه کرد. این عدد، فقط تقریبی از تعداد فروش یک محصول روی استیم را نتیجه می‌دهد.

لازم به ذکر است که عدد جدید باکس‌لایتر برای محاسبه‌ی تعداد بازیکنان عناوین رایگان، قابل استفاده نیست؛ چون تعداد نظرات ثبتی برای این محصولات، بسیار زیاد است. همچنین کارلس به خوانندگانش خاطرنشان می‌کند که این آمار برای رسیدن به سود عایدی بازی‌ساز مناسب نیست، چون نمی‌شود با ضرب کردن دو عدد در یکدیگر به مقدار خالص پول رسید. عواملی مثل سهم استیم، تخفیفات، برگشت خوردن محصول، نسخه‌هایی که رایگان اهدا شده‌اند و در نهایت، مالیات همه باید در نظر گرفته شوند تا بتوان به میزان سود نهایی بازی‌ساز دست پیدا کرد. با در نظر گرفتن این فاکتورها، چیزی حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد عدد تقریبی را می‌توان سود «خوش‌بینانه‌ی» سازنده در نظر گرفت.

پیشنهاد می‌کنیم که سری به صفحه‌ی بازی مورد علاقه خودتان در استیم بزنید و عدد جدید باکس‌لایتر را در تعداد نظرات ثبت شده برای محصول ضرب کنید و بعد در بخش نظرات، نام بازی را به همراه مقدار حدودی فروشی که برایش حساب کرده‌اید را با ما و سایر خوانندگان گیم اسکن در میان بگذارید.

شاید برایتان جذاب باشد

بررسی بازی مستقل پازلی پلتفرمینگ اکشن فضایی متسقل Flowing Lights ایکس باکس وان

نقد و بررسی بازی Flowing Lights | تعریفی جدید از مهاجمان فضا

تعدادی (حتی شاید گفت بسیاری) از تولیدات امروزی، نمونه‌های پیشرفته محصولات قدیمی هستند و این …

۴ نظر

  1. خیلی مقاله تحلیلی خوبی بود دستون درد نکنه

  2. بیچاره مستقل ها اینقدر زحمت میکشن اخرش هم پولی گیرشون نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *